Vaalikonevastaukseni Kuntavaalit 2012

Kerään vaalikonevastauksiani kuntavaaleissa 2012 tänne.

Ylen vaalikone: https://vaalikone.yle.fi/index.php?emp=l-1.d-980.rt-1.ri-35930.s-5

MTV3 vaalikone löytyy tämän linkin takaa: http://www.mtv3.fi/vaalikone/

Testatessani itse olin Ylen 94% ja MTV 3 vaalikoneessa 88.4% itseni kanssa samaa mieltä.

Lisäksi olen täyttänyt terveydenhuollon vaalikoneen: http://www.terveydenhuollonvaalikone.fi/tutustu/ehdokas/eid/1408

Olen allekirjoittanut Reilun kaupan teesit eettisten hankintojen ja kaupan puolesta: http://www.reilukauppa.fi/kuntavaalihaaste/vastanneet/

Sosiaalinen vaalikone Facebookissa on vastattu, ja lisäsin myös Ylöjärveä koskevia kysymyksiä:

Kysymys siitä, miltä Ylöjärven kuntakeskuksen pitäisi näyttää tulevaisuudessa?

Kategoria(t): Avoimuus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta kohteessa Vaalikonevastaukseni Kuntavaalit 2012

  1. Pekka Roininen sanoo:

    Mitä mieltä olet mahdollisesta suurkunta liitoksesta jos se nousee esille lähiaikoina. Samalla toive että tereyskekuksen ajanvarauas sekä lääkirille pääsy nopeutuu, nyt joutuu odottamaan jopa 2-3 viikkoa palvelua. Läntisenpiirin asukkaat Kortteentieltä.

    • MinnaSorsa sanoo:

      Hei!
      Kiitos kysymyksistä!

      Terveyskeskuksen ajanvarauksen tulisi tietysti toimia nopeammin kuin mainitsemasi 2-3 viikkoa. Vaikka malli omalääkäristä ja omahoitajasta on periaatteessa hyvä, on se haavoittuvainen, kun esim nyt läntisen piirin (omankin alueeni) omalääkäri on sairaslomalla. Sijaiskysymyksiin täytyisi saada nopeutusta. Äkillisiin tarpeisiin ajan saa tietysti nopeammin, mutta nyt näyttää ilmoittautuminen ruuhkauttavan sen, etteivät ihmiset pääse ajoissa lääkäriin tai muun varaamaansa auttajan luo. Siihen auttaisi sähköinen ajanvarausjärjestelmä.

      Suurkuntaliitos:
      Kokonaisuus on monimutkainen, laaja eikä lainkaan helppo kysymys! Olen kaivannut keskustelua puolesta ja vastaan, mutta sen sijaan näyttää kuin päätökset tehtäisiin yksinomaan tunnetasolla. Onneksi Tampereen kaupunkiseudun kuntajohto on viime viikon aikana päätynyt hakemaan monia erilaisia ratkaisuja alueen tulevaisuudesta, se on parempi ja rakentavampi tapa kuin ”joko tai”. Olen siis valmis hakemaan kaikkia mahdollisia erilaisia ratkaisuja. Koska vielä ei tiedetä riittävästi, ei aika ole kenties kypsä liitoksille.

      Kansallisella tasolla tarvitaan muutoksia. Nykyiset suunnitelmat eivät ratkaise Suomen tulevaisuutta, vaan tarvitaan vielä laajempia muutoksia, uskoakseni. Esim Pirkanmaalla suur-kunta ei ratkaisisi nk reuna-alueiden kuntataloutta. Kokonaisuuteen vaikuttavat monet uudet kuntarahoituksen uudelleen ohjautumisen tavat (joista ei vielä tällä hetkellä ole tietoa). Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen tarvittaisiin kautta Suomen tasapuolisuutta, niitä ei järjestetä oikeudenmukaisesti tällä hetkellä.

      Tarvitaan argumentteja, ja listaan niitä tähän:

      – Suurkunta toimisi yhtenäisemmin eräänä Suomen talouden merkittävimmistä vetureista, ja siksi liittyminen olisi merkittävää kansallisella tasolla.
      – Suurkunnassa kaavoitusta voisi toteuttaa johdonmukaisemmin ja tietyt päällekkäisyydet voisivat poistua.
      – Vihreille tärkeä ympäristönäkökulma ja sen osaaminen vahvistuisi suuressa kunnassa.
      – Kilpailutukseen ym tulisi enemmän osaamista, kaikkien osaamisesta siirryttäisiin kapeampien osa-alueiden osaamiseen (no tämä voi olla kielteistäkin)
      – Joukkoliikenteeseen ja palveluihin voitaisiin saada lisää valikoimaa

      – Lisääntyisikö byrokratia ja sen portaat, vai ei? Täällä Ylöjärvellä yksinkertainen vastaus kuuluu, että kyllä lisääntyy. Mutta jos usean kunnan virkamiesten sijaan virkamiehiä ei tarvittaisikaan yhtä paljon, eikö silloin byrokratia myös voisi vähentyä?
      – Keskeistä on kuntalaisen asema omassa kunnassaan ja kotialueellaan, asioihin tulee voida vaikuttaa. Tampereella on kehitetty Alvarit ja Valmat, joiden toimintamallit ovat lupaavia. Näistä pitäisi joka tapauksessa Ylöjärvelläkin ottaa oppia uuden Asukaslautakunnan johtosääntöä rustatessa. Meillä Ylöjärvellä hallinto tuntuu olevan ”jossain kaukana”. Esim kaupungintalon palvelut ovat saatavilla klo 9-15, jolloin ajat eivät sovi suurimmalle osalle työssäkäyvistä ihmisistä. Minulle on olennaista kehittää palvelujärjestelmää ihmislähtöiseksi ja inhimillisemmäksi.

      – Kun on kyse isosta kokonaisuudesta voisi paikallistuntemus kadota ”byrokratiassa”. Toisaalta nykyisin vaikuttamisen mahdollisuudet ovat heikot, ja hyväksyttävää paikallistuntemusta tuovat esiin lähes yksinomaan viranhaltijat. Kunnassamme olemme siirtäneet poikkeuksellisen paljon valtaa kaupunginhallitukselle. Ensi vuonna tulee uusi jonkinlainen ”supervalmisteluelin”, jonne kutsutaan ”puolueiden johtavat poliitikot”. Tälle taholle ohjataan kaupunginhallitusta enemmän valtaa, esimerkiksi kaavoituskysymykset. Uusi malli vähentää tosiasiassa päätöksentekijöiden joukkoa, ja edustaa surullista kehitystä. Mallin hyväksyivät kok, sdp ja vas; kun sen sijaan vihr ja kesk vastustivat mallia hallituksen käsittelyssä. Mielenkiintoista muuten, ettei asiaa ole tuotu valtuustolle vieläkään.

      – Koska hallintomme on mielestäni niin suljettu (vaikka ensi vuonna asukaslautakunta perustetaankin), näen, ettei tässä ole puolustettavaa, vaan sen näkökulmasta kuntaliitos voi olla mahdollinen. En siis näe, että viranhaltijoiden työsuhteiden suojelu voi toimia riittävänä argumenttina kunnan itsenäisyydelle.

      En ole täysin vakuuttunut myöskään, että suurkunta ratkaisisi kuntamme ongelmia.
      Tulisi säilyttää palvelut myös harvempaan asutuilla alueilla. Koulujen lisälakkauttamisiin ei pitäisi mennä. Näissä olisi haastetta tulevaisuudessa. Toisaalta oma ryhmäni arvostaa lähipalveluita, ja sen vuoksi tulisi määrittää, minkä kokoiset väestöpohjat mikäkin palvelu tarvitsisi.

      -Ylöjärveläisyys, mitä se on ja mistä se syntyy?
      Haluaisin tietää siitä enemmän.
      Kunnassamme ei ole kunnostettu ja pidetty huolta vanhoista rakennuksista (kunnan taholta). Se huolestuttaa.

      Tässä ”näin alkuun”, en siis juuri tällä hetkellä tiedä mitä äänestäisin, jos kunnassamme äänestettäisiin liitoksesta.

      Lisämalleina Pirkanmaalla voisivat olla muunkinlaiset ratkaisut. Seutuyhteistyön lisääminen tarvitsisi lisää avoimuutta ja kustannusten seurantaa, sekä päätöksenteon prosessin avaamista. On myös puhuttu seutuvaltuuston vaihtoehdosta. Mikään rakenne ei takaa sitä, että sisällöt muuttuvat kuntalaislähtöisiksi.

      Kun ratkaisun aika on, käytän kaikkea mahdollista tietoa pohjana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *